OKR – Et verktøy alle bedrifter bør kjenne til i 2019

Jeg nevnte i mitt forrige innlegg at OKR er et system for gjennomføring. Jeg beskrev hva det er og hva det kan bidra med. Men etter dagens forelesning på Høyskolen Kristiania fikk jeg en enda bedre forståelse av hvor høy verdi OKR faktisk har!

Bilde hentet fra INEVO.

I dag hadde vi besøk av Lasse Brurok fra det nyetablerte teknologiselskapet BOOKIS.NO. Før han begynte å fortelle om seg selv og sine erfaringer med oss, sa han dette: «Jeg skulle ønske jeg var så heldig at jeg lærte om OKR da jeg gikk på skolen». Karl Philip Lund har nemlig siden første forelesning introdusert oss for og lært oss om systemet OKR.

Bilde hentet fra Pixabay.

OKR er altså et system for gjennomføring. OKR står for Objective & Key Results. OKR er derfor et enkelt styringssett som benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (INEVO).

Marissa Mayer´s beskriver OKR godt:

“Its not a KR (key result) unless it has a number. You either meet a KR requirement or you dont, there is no gray area, no room for doubt.”

Det hun mener er at enten kan du måle det, eller så kan du ikke. Det må derfor være et kvantitativt mål. Disse målene skal da bli brukt av alle ansatte på arbeidsplassen. Dette vil da hjelpe lederen til å vite hvor alle er i prosessen og hvordan alle ligger an for å nå de ulike målene. Arbeidsplassen blir mer transparent, noe som er lurt hvis man ønsker å oppnå de målene bedriften har satt seg.

OKR handler om å svare på to grunnleggende spørsmål:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå? (Retningen)
  • Key Results: Hvordan har du tenkt å komme dit? (Hvordan nå målet)

Videre skriver Karl Philip Lund på INEVO.NO at:

«Ved å besvare disse to spørsmålene hvert kvartal tvinger du frem tydelige prioriteringer og riktig fokus i bedriften. Når i tillegg alle ansatte besvarer spørsmålene og gjør sine mål synlig for alle andre i organisasjonen dannes en sosial og transparent kontrakt mellom ansatte. En sosial kontrakt som knytter personlige mål med bedriftens mål.

Talentfulle og engasjerte mennesker ønsker å jobbe i organisasjoner der deres personlige mål samsvarer godt med bedriftens verdier og mål. Talentfulle mennesker liker å sette høye mål og bli målt på fremdriften. Organisasjoner som blir vandt til å sette høye mål og jobbe hardt for å oppnå målene skaper suksesshistorier!»

Som en avslutning av dette innlegget vil jeg oppsummere fire fordeler ved å benytte OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

Takk til Karl Philip Lund og Lasse Brurok for nok en spennende forelesning!

Kilder:

20 comments / Add your comment below

  1. Anbefaler flittigere bruk av mellomoverskrifter for å løse opp teksten litt, gi oss lesere en lettere forståelse av hva du skriver om underveis.
    Ellers, utrolig bra skrevet Emeline!

    1. Takk Jorunn! Ja, jeg er helt enig. Jeg driver å jobber med nyt tema på bloggen her, fordi mitt nåværende tema lar meg ikke lage underoverskrifter som er uthevet.. merkelig. Takk for god tilbakemelding, det tar jeg med meg videre.

  2. Hei Emeline!

    Imponerende å få ut denne så raskt.
    En god oppsummering av OKR. Ikke glem at det må være en «gjeter» som implementerer og følger opp.

    Druus or loose!

    Hilsen Lasse 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *