Foredraget som ga mersmak

Andreas Kristiansen fra Villoid.no og Kenneth Dreyer fra wearebrands.no holdt foredrag hos oss på Høyskolen Kristiania den 14. februar. I dette innlegget ønsker jeg å fortelle deg om tre ting. Jeg vil først fortelle deg om hvem Andreas Kristiansen og Kenneth Dreyer er, og hvorfor de er to svært interessante personer. Videre vil jeg oppsummere tre nye ting jeg lærte fra dagen, samt presentere for deg et nytt og supert verktøy, kalt OKR.

Andreas Kristiansen jobber nå som CMO i selskapet Villoid. Villoid.no er en nettbutikk som selger ulike klesmerker til kvinner. Jeg personlig elsket nettsiden, og kommer garantert til å handle der selv.

Bildet er hentet fra LinkedIn.

Kenneth Dreyer er en av grunderne bak konseptet We Are Brands som ble stiftet i Australia. We Are Brands holder til i flere land, men også her i Norge. De har kule lokaler på tøyen (Factorytoyen.com). Oslo-kontoret til We Are Brands er en del av en internasjonal gruppe selskaper med fokus på netthandel.

Bildet er hentet fra LinkedIn.

Så.. Hva lærte disse to meg?

1: Andreas ga meg gode tips på hvordan opprette nettbutikk. Her er noen av tipsene han delte med oss:

  • Bruke Shopify til å opprette selve nettbutikken
  • Opprette mail for support
  • Opprette konto på Stripe og integrere den med butikken
  • Opprette basic sider for FAQ, kundeservice og kjøps-betingelser
  • Installere apper Shopify (email, chat, social proof)
  • Installere Facebook Pixel og Google Remarketing i Shopify

2: Etter selve opprettelsen av nettbutikk ga han oss noen flere råd:

Først er det viktig at du finner riktig nisje å rette deg mot. Deretter velger du hvilke segmenter du skal rette markedsføringen mot, og finner ut hvilke land det er best å satse i. Bruk Facebook til å annonsere samt markedsføre til nisjene. Ved bruk av Klaviyo kan man samle eposter, og sortere dem etter hva på nettsiden de interesserer seg for. Til disse epostene er det viktig å sende ut nyhetsbrev og informasjon som man tror de vil interessere seg for.

3: Kenneth delte et begrep med oss som jeg vet jeg vil ha bruk for senere. Det heter: «Customer Framework» og går ut på å se på ulike faktorer som er viktige å tenke på når man er i kontakt med kunder:

  1. Awareness – Bli kjent med kunden og forstå hvilken kunde du jobber med
  2. Consideration – Vurder viktigheten av kunden, når du har fått en forståelse av hvem kunden din er kan du forstå om dette er en kunde du ønsker å jobbe med eller ikke
  3. Conversion – Besøkende som er inne å besøker nettstedet ditt ønsker du å konvertere til kunder. Dette må du gjøre gjennom ulike hjelpemidler som shippingmetode, billig/gratis frakt, nedbetalings-metoder eller pris.
  4. Service – Kan ses på som det viktigste punktet, da det er her du møter de hissige kundene som er misfornøyd med erfaringen. Det er viktig å møte kunden raskt, samt vise at du er villig til å løse problemet kunden har på best mulig måte, om dette bare er en kunde som trenger hjelp eller en som er veldig misfornøyd; begge er viktige! Negativ WOM vil skape negative ringvirkninger.
  5. Retention Loyalty – Få kundene du har på nettstedet til å fortelle de positive sidene til venner og kjente. Få kundene til å være aktive i kommentarfeltet på sosiale medier slik at de kan fange andres oppmerksomhet.

Det siste jeg vil med dette innlegget er å fortelle deg om det relativt nye verktøyet, kalt OKR.

OKR – et system for gjennomføring. 

«Ideer er enkelt. Gjennomføring er vanskelig. OKR står for Objective, Key Results. OKR er et enkelt styringssett som benyttes for å sette høye mål, sikre kontinuerlig fremdrift og holde fokus på de viktigste aktivitetene til enhver tid (Inevo)».

OKR bidrar til å forbedre internkommunikasjonen i selskaper ved at alles mål gjøres tilgjengelig for alle andre i selskapet. Samarbeid og transparens står i fokus. OKR-verktøyet skal ikke bli erstattet med god ledelse og god bedriftskultur, men hvis OKR blir brukt på riktig måte vil bedriften bli løftet av OKR, hver gang!

OKR handler om å svare på to grunnleggende spørsmål:

  • Objective: Hva ønsker du å oppnå? (Retningen)
  • Key Results: Hvordan har du tenkt å komme dit? (Hvordan nå målet)

Videre skriver Karl Philip Lund på inevo.no at:

«Ved å besvare disse to spørsmålene hvert kvartal tvinger du frem tydelige prioriteringer og riktig fokus i bedriften. Når i tillegg alle ansatte besvarer spørsmålene og gjør sine mål synlig for alle andre i organisasjonen dannes en sosial og transparent kontrakt mellom ansatte. En sosial kontrakt som knytter personlige mål med bedriftens mål.

Talentfulle og engasjerte mennesker ønsker å jobbe i organisasjoner der deres personlige mål samsvarer godt med bedriftens verdier og mål. Talentfulle mennesker liker å sette høye mål og bli målt på fremdriften. Organisasjoner som blir vandt til å sette høye mål og jobbe hardt for å oppnå målene skaper suksesshistorier!»

Til slutt vil jeg oppsummere med fire fordeler med å benytte OKR:

  1. De viktigste målene i bedriften kommer til overflaten
  2. Alle i bedriften får vite hva som er viktig
  3. Du får vite hvordan alle ligger an i forhold til målene
  4. Alle i bedriften vet hva som foregår

Takk til Karl Pilip Lund, Andreas Kristiansen og Kenneth Dreyer for spennende undervisning!

Bildet er tatt av foreleser Karl-Philip.

Kilder:

https://www.jorunnstavnheim.no/2019/02/14/gjesteforeleserne-som-endret-synet-mitt-pa-a-drive-nettbutikk/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *